Yeni Normal İçin Yeni Müzikler
Bugünler elbette geçecek ve biz hayatımıza kaldığımız yerden olmasa da yeni deneyimlerle devam edeceğiz. İşte bu yüzden gelin geleceğe hazırlanalım: Bu yazımızda son dönemde önemini çok daha iyi anladığımız müzik konusunda bir uzman görüşü aldık.
Bir restoranda yemek yerken ya da bir kafede otururken atmosferi iyi ya da kötü yapan dekor, ışık, ısı, koku, müzik gibi pek çok faktör var. Bu konuda yapılan araştırmalar, özellikle müziğin tüketim tercihlerine etkisinde önemli bir yer tuttuğunu kanıtlamış durumda. Yayınlanan her müziğin, ürünün ya da markanın algılanmasında etkili olması, firmaları da bu konuda daha özenli olmaya yönlendiriyor.
Dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgını hepimizin hayatını olumsuz etkiledi. Kimsenin ve hiç bir sektörün hazırlıklı olmadığı bu duruma karşı insanoğlu hızlı bir şekilde adapte olmayı başardı. Evden çalışma rutini sanki yıllardır yaptığımız bir şeymiş gibi normalleşti. Maske takmak ve diğer önlemler de bu yeni normalin rutinleri haline geldi. Dünyada ve ülkemizde yeni normal adıyla önümüzdeki günler için yaşantımızı etkileyecek bir dizi önlem alındı. Yeme içme işletmeleri yaklaşık 2 aydır kapalı ve pek çoğumuz uzun zamandır evlerimizdeyiz. Dışarı çıkıp sosyalleşmeye ihtiyacımız olduğu kadar endişelerimiz de var. İşte bu noktada yeme–içme işletmelerinin endişeli müşterilere karşı hazırlıklı olmalarında, virüse karşı gerekli sıkı önlemleri alırken bir yandan da gerek yayınlayacakları müzik, gerekse çeşitli bilgilendirme anonslarını müşterilerine iletmelerinde fayda var.
Yayınlanacak eserlerin tarzı seçilmeden önce yasallığının alt yapısı kurulmalıdır. Popüler eserlerden oluşan bir müzik yayını olacak ise, işletmenin tarifi (kafe, restoran, vs) bulunduğu şehir, konsept, metrekareleri gibi bilgilerle meslek birlikleri lisans tarifelerine uygun şekilde telif sözleşmeleri yapmalıdır ve bu doğrultuda müzik meslek birliklerine telif ödenmesi gerekir. Yayın içerikleri kadar yayın yöntemi de yasal olmalı. Bandrollü CD kullanılabilir ya da dijital müzik yayın hizmeti veren firmalardan yayın hizmeti alınabilir. Şarkı kopyalamak yasalarca korunduğu için kopya CD, USB kullanmak, internetten farklı platformlardan yayın yapmak gibi yöntemler yasal değildir. Popüler müzikler tercih edilmeyecek, daha ekonomik bir yöntem isteniyorsa da; müzik yayın hizmeti alınan kurumun popüler olmayan yani müzik meslek birlikleri koruması altında olmayan, telif bedelleri eser hak sahiplerine ödenen müzik kataloglarından müzikler tercih edilerek yasal yayın yapılmalıdır. Çok şubeli işletmelerde her lokasyon için telif bedelleri hizmet alınan kurum tarafından ödenmelidir.
Özellikle yeme içme işletmelerinde müşterilere sunulan yalnız yemek değil, onları mutlu edecek, bir sosyalleşme ortamı. Ve bu ortamın en temel enstrümanlarından biri de müzik. Müziğin türü, yüksekliği ve temposu, mağazadaki müşterileri rahatlatarak ya da tam tersi hüzünlendirerek ortamla kurdukları duygusal bağ üzerinde direkt etkisi var. Müzik kullanımı yalnızca satın alma kararını değil, tüketicinin zaman algısını da etkiliyor. Örneğin, fast food restoranlarda tüketici sirkülasyonunu artırmak, yemeklerini daha hızlı yemelerini sağlamak için daha hızlı ritimde müzikler yayınlanıyor. Fine dining restoranlarda ise, müşterilerin daha uzun süre kalmasını sağlamak için caz tarzında müzikler yayınlanıyor. Bugün birçok marka kendini rakiplerinden farklılaştırmak için müziği kullanıyor. İnsanların yeniden doğuşuna şahitlik edeceğimiz bu günlerde, herkesin kendini daha rahat hissedebileceği, ruh hallerini pozitif yönde etkileyecek parçalar doğru olacaktır.
İşletmenin konuya karşı hassasiyetinin bir göstergesi niteliği de taşıyan bilgilendirme anonsları da, hem işletme çalışanları, hem de müşteriler için güven verirken hatırlatma görevi de üstlenecektir. Tabii anonsların, işletmede bulunanları tedirgin etmekten uzak, bir dostun tavsiyesi şeklinde hazırlanmış olması gereklidir.
Yeni normale hepimiz adapte olmaya çalışıyoruz, ama bu yaşananlar bir kere daha bize gösterdi ki; sağ duyuyla aşamayacağımız hiç bir engel yok. Bu baharda kuşların sesine, notalarımızla eşlik etmeye devam edeceğiz.
Sağlık ve müzik dolu günlere.
Moris Alhale
SMG Kurucu Ortağı